BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, July 23, 2010

interaksi 1: PENTAKSIRAN,PENILAIAN & PENGUJIAN

KONSEP PENTAKSIRAN, PENGUJUAN & PENILAIAN




Konsep Pentaksiran:

  • menurut Moktar Ismail, konsep pentaksiran ialah langkah untuk menentukan sejauh mana seseorang mempunyai sifat tertentu.
  • tahap, status, dan nilai.
  • proses menilai secara kuantitatif.
  • merangkumi skala ordianal dan skala slang.
  •  kesimpulan : pentaksiran bertujuan untuk menentukan kedudukan dan pencapaian murid.


Konsep Pengujian:
  • cara yang sistematik untuk mengukur perubahan tingkah laku seseorang (murid) dengan menggunakan bahan yang mempunyai kebolehpercayaan.
  • tujuan : mengesan penguasaan kemajuan dan pencapaian murid dalam pelajaran.
  • alat mengukur pencapaian (kognitif - struktur bahasa lisan, psikomotor - perubahan tingkah laku, efektif - pencapaian nilai-nilai)
  • penilaian pencapaian berlaku secara eksplisit (memahami, lisan, menulis)
  • berlaku pada tiga peringkat:~ persediaan~ pelaksanaan~ penyemakan


Konsep Penilaian:
  • penilaian ialah merupakan proses pengumpulan maklumat atau proses menganalisis yang berlaku selepas pengujian dan penilaian untuk membuat keputusan atau melakukan tindakan yang seterusnya.
  • prosedur ujian:~ persediaan ujian
    ~
     pentaksiran ujian
    ~
     pemeriksaan dan pengukuran
    ~
     dapatan atau tindakan


Tujuan
  • Pengujian:Menentukan pencapaian murid dalam satu mata pelajaran.
  • Pentaksiran;Membuat perbandingan pencapaian dan kedudukan antara murid dalam penguasaan pelajaran.
  • Penilaian:Memberi maklumat mengenai pencapaian murid, objektif pelajaran, kaedah mengajar, dan kurikulum.


Kegunaan
  • Pengujian:Menempatkan murid dalam kumpulan yang sesuai.
  • Pentaksiran:Mengelaskan, pensijilan, dan menempatkan murid dalam jurusan yang sesuai untuk penyelidikan.
  • Penilaian;Membaiki rancangan mengajar, kurikulum, pengesanan punca kelemahan, dan membuat ramalan.
Bentuk
  • Pengujian:Pemerhatian, ujian, lisan, dan menulis
  • Pentaksiran:Ujian bertulis dengan markah dan gred.
  • Penilaian:Jadual atau gred berdasarkan teknik perangkaan.
Masa
  • Pengujian:Selepas sesuatu atau beberapa pelajaran.
  • Pentaksiran:Selepas beberapa pelajaran.
  • Penilaian:Sebelum, semasa, selepas satu atau beberapa pelajaran.
Proses pelaksanaan
  • Pengujian:1. Persediaan ujian2. Pentadbiran
    3.
    Pemeriksaan.

  • Pentaksiran:
    1.
    Proses pengujian
    2.
    Merekod markah atau gred
  • Penilaian:
    1.
    Proses pengukuran
    2.
    Proses penganalisisan
    3.
    Proses interprestasi
    4.
    Melapor
    5.
    Tindakan

0 comments: