TAKSONOMI BLOOM
Taksonomi Bloom menitikberatkan aspek kognitif atau pengetahuan. ia bercorak hierarki iaitu tahap rendah ke tahap tinggi.
Guru akan membuat soalan yang pelbagai aras bagi menguji tahap berfikir para pelajar.
Kebanyakkan ujian di dalam bilik darjah adalah bertujuan untuk mengetahui tahap kognitif bagi pelajar sahaja.
Menurut Benjamin S.Bloom, aras kognitif boleh dibahagikan kepada 6 tahap iaitu :
pengetahuan
kefahaman
penggunaan
analisis
sintesis
penilaian
ARAS TAKSONOMI KOGNITIF BLOOM (1956)
Pengetahuan:
~ mengingat kembali, mengenal idea, fakta asas, definisi, teosi, hukum, tarikh, peristiwa dan lain-laian daripada pembelajaran lepas.
~ istilah atau kata tugas yang digunakan dalam soalan ialah menyatakan, menerangkan, menamakan dan melabelkan.
Kefahaman:
~ mengubah kefahaman saripada satu bentuk kepada bentuk yang lain, menyatakan idea-idea utama dalam ayat sendiri, menterjemah, memberi contoh kepada konsep dan menterjemah draf.
~ istilah atau kata tugas yang digunakan ialah memilih, menerangkan dan menulis semula.
Aplikasi:
~menggunakan maklumat dalam situasi yang baru, termasuk menyelesaikan masalah menggunakan prinsip, kaedah hukum, teori dan formula.
~ membina draf daripada data dan lain-lain.
Analisis:
~ sesuatu yang kompleks akan dipecahkan kepada yang kecil, membezakan fakta daripada pendapat, keitan kenal antara bahagian tertentu dan mengenali struktur organisasi.
~ istilah atau kata tugas yang digunakan dalam soalan ialah membezakan, memastikan dan memilih.
Sintesis:
~ menyepadu, mencantum idea menjasi satu, berusaha tersendiri menyelesaikan masalah, membuat ramalan dan membuat klasifikasi.~ istilah atau kata tugas yang digunakan dalam soalan ialah membina, menghasilkan, menyusun dan mengembangkan.
Penilaian:
~ membuat pertimbangan, termasuk memberi rasional berdasarkan alasan dalaman atau luaran, mentafsir atau mengkritik.
~ istilah atau kata tugas yang digunakan dalam soalan ialah memilih, memberikan alasan, membuktikan dan kritikan.
DOMAIN KRATHWOHL
- Diasaskan oleh, David R. Krathwohl
- Merupakan bidang berhubung dengan perasaan, emosi dan sikap.
- Guru harus berkebolehan menggunakan unsur afektif untuk mewujudkan satu suasana pembelajaran yang baik.
- Pembelajaran dapat dijalankan dengan berkesan dengan adanya murid yang dapat membentuk sikap positif.
- Terdapat 5 peringkat bagi domain ini :1. Penerimaan
2. Bertindak balas
3. Menilai
4. Organisasi
5. Perwatakan
~ Kesedaran: (faktor estitik, ekabentuk, kecantikan sesuatu benda, pelbagai pendapat dalam sesuatu perkara)
~ Perhatian terkawal: (kebolehan memberi perhatian kepada sesuatu ransangan – cth : mendengar dan menghayati sajak)
~ Objektif am :
1. Mendengar dengan berhati-hati.
2. Menunjukkan kesedaran dalam kepentingan pembelajaran.
3. Menunjukkan sensitiviti dalam masalah sosial.
4. Menerima perbezaan keturunan dan kebudayaan.
5. Mengambil bahagian dalam aktiviti.
~ Hasil pelajaran spesifik :
1. Menyoal
2. Memilih
3. Menghuraikan
4. Mengikut
5. Menamakan
6. Menggunakan
Bertindak balas
- Kesanggupan bertindak balas terhadap ransangan.
- Mengambil bahagian secara aktif dalam aktiviti.
- Murid mengambil perhatian dan bertindak balas.
- Terdapat 3 kategori :1.Persetujuaan membalas (Bersetuju dengan peraturan / arahan yang diberi.)2. Kesediaan membalas(Bertindak balas dengan persetujuan yang dibuat.)
- 3. Kepuasan (Mencapai objektif )
1. Am
- Melengkapkan kerja
- Mengambil bahagian dalam perbincangan kecil
- Seronok membantu rakan
- Melakukan tugas secara sukarela.
- Dapat menulis isi pelajaran
- Menjawab soalan
- Dapat melafazkan sesuatu (main peranan)
Menilai
- Pada peringkat ini perlakuan adalah didasarkan atas konsep dan prinsip yang telah dinuranikan sehingga menjadi kepercayaan.
- Perlakuan cenderung menjadi konsisten walaupun dalam keadaan yang berbeza jika kepercayaan itu boleh dipratikkan.
- Kebolehan membuat penilaian dan memberi penghargaan terhadap sesuatu benda atau tingkah laku.
- Penilaian berdasarkan penghayatan nilai spesifik (melalui pemerhatian
- Kategori :1. Penerimaan- Menerima dan melakukan arahan aktiviti.2. Pilihan- Usaha untuk memperoleh sesuatu nilai yang dipilih.3. Penglibatan- Aktif dalam aktiviti dan mematuhi peraturan.
Organisasi
- Membawa maksud membentuk sesuatu sistem nilai.
- Apabila lebih daripada satu nilai dinuranikan maka membolehkan beberapa nilai digunakan.
- Pelajar terpaksa membina beberapa hubungan dan keutamaan di antara nilai-nilainya.
- Kategori:1. Penenggapan-Mampu mencipta konsep anstrak.2. Organisasi- Menyatukan / aplikasi nilai-nilai berkaitan dan membentuk satu sistem.
- Perubahan tingkah laku positif.
- Kategori:1.Set up – mengekalkan nilai-nilai
- 2.Perwatakan – disiplin diri.
0 comments:
Post a Comment